Prima carte pe care am primit-o în viața mea a fost Alice în Țara Minunilor

E prima amintire pe care o am și țin minte ca ieri când, într-o iarnă de ’91 bunicul a intrat în casă cu o sacoșa mare și albastră, din care a scos un pachet împachetat în hârtie albă pentru mine și încă niște lucruri cărora nu le-am mai dat importantă. În pachet aveam să găsesc prima carte din viața mea: Alice în Țara Minunilor. Coperți galbene, lucioase, ca de lac și o mulțime de imagini colorate – pe care ulterior aveam să le recolorez eu. Cartea aceea, întâmplător sau nu, avea să fie cheia care mi-a deschis apetitul spre tot ceea ce iseamna fantezie, poveste, personaje.

De la Alice am învățat, la 3 ani, ce înseamnă o poveste bună. Despre storytelling am aflat la 20 de ani după, ceva mai structurat, mai măsurabil și mai aplicat.

O poveste bună…

Una bucată poveste bună își câștigă singură “€œviralitatea” în online. O poveste grozavă își câștiga share-uri și comentarii și intervine în viețile oamenilor în mod direct. Discuțiile abstracte privind valoarea conținutului share-uit pe canalele sociale aparțin unui domeniu filosofic. Astăzi există KPI-uri, cifre, studii și sondaje. Storytellingul începe să devină nu numai o modalitate bună de transmitere a valorilor brandului ci și o metodă de atragere a potențialilor clienți, de atragere a lead-urilor și convertirea lor în vânzări. Indiferent de canalul unde îți publici conținutul (online, TV, radio, offline) tehnicile narative joacă un rol definitoriu în rezultatele campaniilor.

“Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell.” SETH GODIN

În lumea în care fugărim cifre “de trafic” și conversii “de vânzări” uităm adeseori că oamenii sunt cei care construiesc business-ul, cei care îți alimentează afacerea. Întotdeauna este în primul rând vorba de oameni. Cele mai bune tehnici de storytelling încep cu clienții și cu angajații. În fiecare zi există victorii și dezamăgiri, iar acestea merită spuse.

Pentru a fi un guru al poveștilor în social media trebuie să ai pe cineva dedicat business-ului tău, disponibil să asculte și să noteze. Storyteller-ul nu este un om care se ocupă de povestea brandului tău pe ultima sută de metri a programului, ci este un key-player în strategia de marketing a conținutului tău. Un expert în social media știe exact ce să spună, când să o facă și nu doar să ambaleze vânzarea. Știe care sunt subiectele de abordat în businessul tău, poate să culeagă informații care să îl ajute la formarea comunității și poate oferi plus valoare prin canalele pe care le “operează”. Pe scurt, are o strategie validă pe termen lung și urmărește cum să îți crească cât mai solid brandul.

Dintre strategiile astea de storytelling, 3 sunt cele mai folosite pe cananelele sociale. Pe ele vreau doar să le amintesc, urmărind să le dezvoltăm în articolele viitoare.

1. Povestește-ți pasiunea

 “Nothing is as important as passion. No matter what you want to do with your life, be passionate.” JON BON JOVI

Scriu de peste 8 ani de zile în online și print – am început cu un blog, altul decât cel actual, și treptat m-am extins și în offline. Recunosc, este foarte greu să găsesc subiecte care să empatizeze cu mine și cu cei care mă citesc. Cel mai simplu este atunci când scriu despre ceva care mă pasionează. Sunt oameni ale căror povești mă impresionează atât de tare încât cuvintele curg de la sine fără a se mai opri. Tehnica asta de storytelling presupune o singură întrebare: care este pasiunea ta? Care este pasiunea celor cu care lucrezi? Atenție: pasiunile sunt contagioase și nasc cele mai adevărate povești.

2. Show don’t tell

Trebuie să precizăm de la început că brandul tău nu este ceea ce îi spui tu unui consumator ci ceea ce un consumator îi spune altuia.  Nu e o tehnică cu aplicabilitate mare, pentru că presupune colectarea unor povești inedite numai în cazul în care poveștile din spate sunt relevante și pentru brand. Faptul că, de exemplu, managerul unei  companii auto povestește întâmplările inedite ale unui vechi client care-și aduce, la controlul anual, perechea de pudeli poate constitui un subiect valoros pentru compania respectivă prin fotografii sau video-uri. Nicidecum descriind acțiunea. Așadar, este o tehnică prin care poți construi o poveste în mintea consumatorilor, fără însă a folosi explicit narațiunea.

3. Fii eroul

“Show me a hero and I will write you a tragedy.” F. SCOTT FITZGERALD

Realitatea crudă este că, indiferent de ceea ce vinzi, trebuie să stăpânești foarte bine factorul de know-how. Trebuie să fii pregătit să educi publicul pas cu pas, astfel încât să transformormi simpla vânzare într-o experiență a cumpărătorului.

Un exemplu care îmi vine acum în minte este cel al unui client care vorbește cu atât de multă pasiune despre oamenii cu care lucrează (este vorba despre un azil privat) încât mi-am dorit să cunosc aceste persoaje. Poveștile lor, într-adevăr excepționale sunt unele dintre cele mai comentate și share-uite povești pentru care am lucrat. Succesul în social media se datorează faptului că am avut acces la poveștile “eroilor”, adică exact ale beneficiarilor serviciilor pe care le prestează clientul meu.

Concluzia: Social Media este făcută pentru povești. A învăța cum să-ți promovezi afacerea prin tehnici narative este un mod impecabil de a te poziționa și de a crea plus valoare pentru potențialii clienți.

Așadar, care e prima ta poveste?

Sursa foto: en.prnasia.com/blog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>