Sunt întinsă pe canapea cu o cană uriașă de lapte și cafea. Încerc să-mi organizez filmele pe care vreau să le văd și descopăr că dincolo de actori, regie și scenografie se ascunde o sublimă tehnică de a povesti. Sunt mulți cei ale căror puneri în scenă le ador și le-aș vedea la infinit. Azi, vă vorbesc despre 3 dintre cei care mi se par cu adevărat speciali în cinematografie:

1.  Steven Spielberg – Storytellerul acțiunii

Producător a peste 100 de filme (multe dintre ele capete de afiș), Spielberg a reușit să fabrice o rețetă a succesului propriu, prin modul său unic de a crea povești. Și nu orice fel de povești ci din cele captivante, care să te țină în scaunul de cinema până la sfârșit. Poltergeist, E.T., Gremlins, Back to the Future, The Flinstones, Schindler’s List, Saving Private Ryan, Jurassic Park, Men in Black, Memoirs of a Gheisha – toate aceste titluri au un singur storyteller.

Fascinant prin modul în care conturează acțiunea (aici v-ar putea povesti un cinefil împătimit, eu am doar observații subiective, de simplu amator), Spielberg a ajuns să fie unul dintre cei mai cunoscuți cineaști ai Hollywood-ului, exclusiv prin muncă și viziune. La 68 de ani, Spielberg spune povești unei lumi întregi, cu ușurința pe care o are un copil atunci când înșiră basme într-o excursie, la cort. Procesul, în mare parte intuitiv, i-a permis lui Spielberg să creeze povești pentru copii, povești de acțiune, horror şi drame cu același succes.

Preferata mea: Memoriile unei Gheișe

2. Alfred Hitchcock – Stoytellerul experienței

Încep cu mențiunea că  Hitchcock și-a început cariera în epoca filmelor mute. Primele sale 9 filme ca regizor – între 1925 și 1929 – au fost toate mute, inclusiv “€œBlackmail”, considerat primul săƒu film cu sunet. Clasic prin excelenţă, Hitchcock credea că o poveste nu trebuie să recurgă la dialog decât în cazuri extreme. Experiența filmelor sale se rezumă la o singură pârghie cinematografică: suspansul.

La fel ca și Spielberg, Hitchcock are rețeta sa unică de succes: te momește, te captează și apoi te introduce într-un mister din care mai poți ieși doar urmărind filmul până la sfârşit.

Multe site-uri și blog-uri, inclusiv cel pe care îl citiți acum, sunt pline de exemple de storytelleri inovatori, ce avanseazムcu noi tehnici narative sau vizuale, care au însă la bază inspirația din “clasici”. Hitchcock este una dintre resursele prețioase, renumit pentru stilul său unic, “zoom in” – tehnică care a fost copiată în numeroase filme (Jaws, Goodfellas și Poltergeist).

Preferata mea: Psycho 

3. Wes Anderson – storytellerul suprem al originalității

Producătorul și directorul a peste 12 creații cinematografice, Anderson îl întruchipează în lentilele mele subiective pe storyteller-ul complet: imagine, poveste, acţiune și personaje cărora te supui neclintit. Există și o listă cu motive pentru care veți iubi filmele lui Anderson, dintre care aș aminte cele mai dragi mie:

1. Culorile

Sunt incredibile culorile pe care Andresen le alege pentru crearea cadrului perfect pentru poveștile lui. Toate culorile au personalitate proprie, de la nuanțe tari până la pasteluri nostalgice, te introduc într-o poveste care nu seamănă neapărat cu un flashback dar portretizează excelent tumultuosul și bizarul univers al poveștilor lui Anderson.

2. Simetria

Pentru cine a văzut cel puțin un film de Wes Anderson, nu există nici o îndoialムcă ați observat versiunea sa stilizată de a face film. De la personaje ciudate și designul asemenea setării unei scene de teatru, în cinematografia lui Wes Anderson totul este centrat. Au existat chiar și câteva glume în care viziunea simetrică a lui Wes Anderson reprezenta unitatea de măsură supremă a perfecțiunii. Un regizor fascinat de această tehnică a realizat un video cu momente din filmele lui Wes, în care  o linie punctatムaratムincredibila dependenţă de simetrie a producătorului american.

Wes Anderson // Centered

3. Muzica

Joacă un rol deosebit în filmele lui Anderson, contribuind la crearea acelui spațiu inconfundabil în care se petrec evenimentele. Puține melodii sunt cunoscute, în general producătorul optând pentru creații muzicale hipnotizante, create special pentru poveștile sale. Ce aș putea cere mai mult?

4. Personajele

Aici aș putea să “€œvorbesc” pagini întregi și tocmai de aceea mă voi opri la un singur îndemn: vizionați Moonrise Kindom. Apoi Grand Budapest Hotel. Apoi Fantastic Mr. Fox. The Royal Tenenbaums. O să înțelegeți.

5. Naratorul și designul povestirii

Fiecare poveste regizată de Anderson are în spate un narator omniprezent, omniconştient de ce s-a întâmplat și extraordinar de prietenos. Cam în aceeași proporție cu ciudățenia lui. Naratorul cu pricina descrie un cadru, asemenea unui scenograf care decriptează un spațiu. Latura artistică a naratorului-designer este subliniată și de calitățile punerii în scenă – culori, proporții, elemente excentrice de design, detalii minuțioase – abia aștept să văd primul film făcut în spațiu sau pe o altă planetă.

Preferata mea: Moonrise Kindom

Vă promit că vă las în compania celor mai buni 3 storytelleri din domeniul cinematografiei. Mă’€™nclin.

Surse foto: wesandersonpalettes.tumblr.com, laughingsquid.com, 123inspiration.com

1 Comment

  1. […] a la Hitchcock, crema filmului ăstuia trebuie savurată cu o linguriță a răbdării. Nu degeaba am tot vorbit despre puterea fantastică a regizorului de a construi povești pe scheletul unui suspans […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>