Fiecare familie are cel puțin unul. Acea persoană care povestește frumos întâmplări amuzante, emoționante, amintiri de familie cu tâlc. Persoana despre care se știe că are o imaginație care aleargă sălbatică în căutarea celor mai frumoase povești. În familia mea, persoana asta a fost bunicul meu. El știa ce amănunte trebuie să conțină o poveste, cât de lungă trebuie să fie sau când e momentul perfect ca toți să fie atenți la deznodământ.

Îmi aduc aminte cum stăteam înfulecând pâine cu unt sau plăcinte fierbinți în timp ce tataia făcea ordine în cele două pungi pline cu fotografii din tinerețe. Da, el a fost cu siguranță povestitorul familiei.

Storytellingul este fix precum un bunic înțelept care trezește în tine emoții noi. Poate fi un bunic amuzant, unul extrem de grijuliu, unul pasionat sau unul plin de mistere. Un brand isteț își va alege întotdeauna un povestitor pe măsură, capabil să creeze o bulă socială și să relateze povești demne de împărțit în dreapta și-n stânga.

Branduri precum Pate Antrefrig, Bicicletele Pegas, Napolact mă fac să fiu mândră că mă învârt în zona comunicării de brand. Mesaje faine, subtile, același fir narativ, ce să mai: o comunicare adecvată și personalizată. În tot acest timp, nume de branduri valoroase pentru români nu sunt nici pe departe fructificate: Borsec, Elmiplant sau Topoloveni sunt branduri care m-au dezamagit extrem de mult, dat fiind potențialul de comunicare pe care îl au, fiecare în parte. 

Care-s alea bune?

Subiectiv ori ba, m-am gândit ce povești i-ar plăcea lui tataie să aibă prin frigider, în curte sau pe rafturi. Și, fără prea mult efort, le-am găsit:

1. Bicicletele Pegas

2. Pate Antrefrig

3. ROM

4. E-MAG

5. TAROM

Bradurile astea au povești autentice, croite pe măsura lor, se adresează fix cui trebuie și spun povești care adună oamenii într-o comunitate “pe gustul brandului”. I-aș mai așeza în top pe cei de la Râureni, Floriol, Coriolan și Petrom – branduri puternice, cu ștaif, comunicare isteață și dezvoltare de brand în funcție de publicul țintă. Good job, brands!

Și care-s celelalte?

Există branduri românești cu atât de mult potențial și cu atât de puțin interes acordat comunicării, încât, făcând cercetarea pentru acest articol chiar m-am întrebat cum se poate investi atât de mult în producție și atât de puțin într-un specialist pregătit să-ți crească afacerea. Nu i-aș zice business după ureche dar i-aș spune dezinteres. Iar pe termen lung, asta se reflectă în profit.

1. Borsec

Pentru regina apelor minerale, o pagină de facebook ne-updatată din martie 2013, un site ne-prietenos cu utilizatorul, fără domeniu propriu și fără nici un fel de poveste în spate, este în opinia mea, ceva de neacceptat.

2. Boromir

Lipsa totală de interes în raport cu produsele excelente este o problemă comună, pe care nu mă așteptam însă să o regăsesc aici. Boromir încearcă să vorbească unui public despre care nu știe nimic, are o prezență cât de cât personalizată, însă greșelile gramaticale și evidenta lipsă a unui specialist în comunicare dau de gol repezeala cu care sunt aruncate mesajele. O fi o lipsă de vointa sau nu se conștientizează nevoia unui specialist?

Sfat: a nu se arunca mesaje in online precum stafidele in cozonac.

3. Gerovital

Înțeleg că Gerovital e un subrand, însă e unul căruia merită să i se acorde mai multă atenție: domeniu propriu, pagină de facebook updatată, în limba română, un blog decent cu un calendar editorial croit pe măsura brandului și pe nevoile sale de comunicare. Pe scurt, un storyteller.Un bunic care sa te invită să guști frumusețea unuia dintre cele mai vechi branduri românești. Pentru mine rămâne una dintre marile dezamagiri în materie de comunicare din România.

4. Vel Pitar

Vel Pitar e un brand care strigă la publicul său, ori care ne invită la plimbare. Nicidecum unul cald, cu parfum de pâine proaspăt scoasă din cuptor, care să-mi dezvaluie secrete din bucataria lui. Nu e un brand care îmi face pofta de produsele lui, nu e un brand coerent, nu e un brand care să știe să scrie corect. Potențialul engagementului pe care îl are Vel Pitar este uriaș. Nu e nici măcar un brand care sa aibă un site valid. Tare mi-aș dori ca Vel Pitar să fie un brand care să se comporte așa cum susține că este: „liderul pieţei româneşti a produselor de panificaţie si morărit”.

5. Mondex

Mda. Știti site-urile alea chinezesti cu sute de animăluțe colorate care aleargă prin toate colțurile, sclipind și cântând? Ei bine, site-ul Mondex nu-i foarte departe de “reușita” asta. Un audit de brand pentru Mondex și o strategie de comunicare sunt mai mult decât necesare. Brandul Mondex e la ani lumină de concepte precum Storytelling-into-Marketing, Real-Time PR, Live Social Media, etc.

Ce ne facem cu brandurile românești fără un bunic povestitor?

Sursa foto: facebook.com/bicicletelepegas

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>