– Ce faci tu… presupune să inventezi povești?

– Nu. Înseamnă să descopăr toate punctele tari și să le transform în povești ușor de digerat și de reținut.

Port pancarta unui mix atât de sensibil de taskuri încât n-am cum să nu mă întâlnesc des cu întrebări de genul celei de mai sus. Și, de fiecare dată, am același răspuns: nu țin ședințe de make-up de brand, ci fac cercetare. Storytelling-ul există de când lumea, doar că de câțiva ani unii s-au gândit să-l folosească pentru a vinde mai mult, pentru a crea comunități sau pentru a determina societățile să acționeze într-un anume fel. În marketing, storytelling-ul înseamnă descoperirea USP-ului (unique selling proposition), adică a valorii care face brandul tău unic, dezirabil, infailibil, desăvârșit.

1. Storytelling – pentru orice domeniu?

Buuuon, știe toată lumea până acum că storytelling-ul e un asset mișto pentru inbound marketing (și nu numai). A spune povești, oricum ar fi – online sau offline, alterează cumva metodele tradiționale ale marketingului, reducându-le din efectele secundare. Da, poți schimba comportamente printr-o poveste cu tâlc, în care consumatorul se identifică cu unul dintre personajele poveștii. Și-acum, scepticii vor spune că storytellingul nu e o tehnică aplicabilă pe toate industriile, moment în care eu îi voi contrazice.

Storytellingul funcționează pentru orice industrie, singura condiție fiind aceea a descoperirii acelei plus-valori care-l poate într-adevăr ajuta pe clientul tău. Vorbele fără fundament nu înseamnă nimic. Storytellingul nu înseamnă spoială, ci descoperire, cercetare.

Din experiență, știu că aceleași efecte de benefice pot avea și poveștile create pentru bijuterii și cele create pentru industria de Casă și Grădină sau pentru Pompe Funebre.

2. Ok, ok. Dar chiar și pe Instagram?

Da. Toată lumea este aici. Inclusiv Grandma Betty. O poveste bună are un scop (un goal, un obiectiv – denumiți-l cum vreți că și așa iubesc sinonimele). În social media o “€œpoveste” bună se construiește, din mai multe postări, spre deosebire de un articol în care poți exprima un fir narativ cu tot cu scopul său și expune într-o singură afișare. Ce-i foarte fain e că, de exemplu pe Instagram, storytelling-ul capătă o noțiune de puzzle: vezi conturile brandurilor precum RedBull, Tiffany, Starbuks, Valentine sau Vogue. [Găsiți pe TOTEMS o lista completă a brandurilor pe Instagram] 

Este și cazul Pinterest, tumblr sau Vine.

3. Visual Storytelling – cea mai nouă obsesie a marketingului

Ce-mi place mult de tot este faptul că Visual Storytelling ia o amploare tot mai mare în calendarele editoriale ale companiilor. Și uite cum am ajuns și la partea care-mi place cel mai mult: demonstrarea prin cifre. Dacă te numeri printre scepticii care nu cred în puterea, rapiditatea și eficiența visual storytelling-ului, atunci poate te ajută statistica:

–  40 % dintre noi răspundem mai bine la informațiile vizuale decât la cele text;

–  există 85% șanse ca cel care vizionează un video cu produsul tău să se transforme și în cumpărător;

–  46,1 % dintre consumatori spun că designul unui site îi poate convinge de credibilitatea brandului;

–  21% dintre cei care folosesc Pinterest, au achiziționat deja cel puțin un articol după ce l-au văzut într-un context pe această platformă socială (asta îmi întărește credința că Pinterest devine tot mai puternic și în curând o să asistăm la un val de “€œinstant shops” pe Pinterest).

Așadar, quod erat demonstrandum: storytelling-ul înseamnă cercetare. Descoperirea acelui punct nevralgic care diferențiază brandul de orice alt concurent din piață. Iar dacă te interesează subiectul, poți citi mai multe despre obsesia legată de Visual Storytelling pe blogul celor de la B2C.

sursa foto: http://www.arena-media.co.uk/blog/2014/03/words-in-pictures-storytelling-through-instagram/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>