Industria cosmeticelor made în România este una cât se poate de “uscată” și asta nu datorită produselor ci a comunicării acestora. Cum se face că produsele fabricate în România ajung pe rafturile magazinelor din Grecia, Polonia, Republica Moldova, Serbia, Japonia (sursa zf.ro) și sunt cumpărate cu succes? Datorită calității aș spune eu. Alții ar paria pe prețurile competitive. Alții poate pe ideea de concept bio/natural/eco-friendly pe care îl promovează brandurile românești de cosmetice.

Oricum ar fi, “m-am întâmplat” să iau la puricat comunicarea brandurilor românești de cosmetice și să văd care sunt poveștile coerente pe care se bazează. Ce-a ieșit divid în două articole, pentru a urmări mai ușor analiza pe care am făcut-o. Nu intru în decorticarea indicatorilor de performanță în comunicare sau în desfășurarea KPI-urilor care relevă brand equity pentru fiecare nume în parte, ci enumăr punctele vizibile cu plus și minus.

Studiul de caz 1: Elmiplant

Recunosc, voi fi subiectivă cu acest brand. E unul dintre brandurile românești de care sunt cel mai mândră. Are o comunitate puternică, e politicos fără a fi plicticos, reinventează produsele mereu și de circa un an de zile și-au updatat și packaging-ul.

Puncte +

ADN-ul românesc a urcat Elmiplant în Topul celor mai cool branduri românești.

Câteva colaborări cu reviste notabile (The One, Cosmopolitan, Femeia) constituie puncte de plus-valoare, în schimb prea puținele comunicate de presă aduc în prim plan activitatea scăzută a brandului și lipsă evenimentelor. Am notat deja #coolnesul ambalajului și faptul că în mod constant apar produse noi.

Puncte  –

Elmiplant e un brand cuminte. Prea cuminte aș îndrăzni să spun. Am o mulțime de idei pentru cum ar putea comunica mai bine și pe gustul femeilor din România. O campanie integrată, un beauty-call cu influențatoarele din blogosfera, un refresh al site-ului, un shop online.

Engagementul pe canalele de social media poate fi făcut printr-o strategie creativă și-un calendar editorial riguros.

Un blog drept bază de conținut, cu informații despre produse, Tips & Tricks, articole despre noutăți, evenimente, etc. – un soi de Info Beauty Center dedicat fanilor brandului Elmiplant.

Alte puncte plusoide sau minusoidale?

(În curând) Citește și Studiile de caz despre FARMEC, Cosmetic Plant si IVATHERM.

sursa foto: pinterest.com (Barbara Palvin)

3 Comments

  1. Recunosc, am citit articolul tau imediat dupa publicare si nu m-am putut pronunta pentru ca nu aveam experienta produselor lor, dar… am decis sa le dau o sansa. Si am incercat un produs, iar de curand, cautand un alt produs, am dat peste tot pe internet de comunicatul de presa care anunta lansarea unei noi creme de maini care se gaseste doar in farmacii. Si dupa doua zile in care am cautat peste tot produsul in farmaciile si magazinele naturiste din Iasi, mi-am facut curaj. Si le-am trimis un mesaj pe facebook, sa-mi spuna unde se gaseste. Si n-am primit niciun raspuns, nici atunci, cand au citit mesajul meu, nici cateva zile mai tarziu. Regret sa spun, dar sunt dezamagita de atitudinea asta. Ma asteptam la o idee mai multa promptitudine, nu la ignoranta totala. Dar poate ca eu, ca si client, cer prea mult.

    • Georgiana Ciofoaia says:

      Alexandra, îmi pare rău pentru experiența ta. Uite că nu am testat serviciul lor de customer care și-ți mărturisesc sincer că nu cunosc nici produsele lor foarte bine. Eu am făcut aici o analiză asupra comunicării brandului (apropo, mai am de completat câteva analize și pentru alte mărci de cosmetice din România).

      Ce-i drept, apropo și de discuția despre specialiștii Social Media de zilele astea, cineva acolo ori nu și-a făcut treaba ori mai devastator, nu este nimeni dedicat pentru zona asta. Evident, nu ceri prea mult dacă îți dorești unul dintre produsele lor iar ei te ignoră, în loc să te fidelizeze. Începusem să fiu mândră că un brand pur românesc are o comunicare sinceră și dedicată clientului.

      Îți multumesc mult, mult, Alexandra!

  2. M-am intors, pentru ca nu ar fi cinstit sa las povestea aici, avand in vedere ca cei de la Elmiplant mi-au raspuns intr-un final, motivand ca mesajul ajunsese in Spam, desi la mine el era marcat cu “seen”. Referitor la produsul pe care il cautam eu, mi s-au sugerat doua retele de farmacii celebre in care eu intrebasem si mi se raspunsese negativ (si unde nici macar nu se stia despre ce e vorba…), precizand ca “nu in toate locatiile”. Apoi mi s-a spus ca produsele lor pot fi comandate de pe emag, dar ca nu si acea crema de care intrebasem eu. Pana la urma, mi s-a promis o lista cu locatiile care comercializeaza produsul si, intr-un final, am dat de el, insa la un pret evident mai mare decat cel mentionat in comunicatul de presa ca fiind fix, si nu un reper de la care poate porni un pret pentru comercializare.

    Sincera sa fiu, sunt dezamagita. Mi se pare ca opinia si cererea clientului e tratata cam superficial, si ca informatia nu e formulata corect. Adica, pana si eu, care nu lucrez ca om de marketing, am aflat intre timp cateva artificii prin care sa nu garantez pentru un lucru, daca stiu ca nu pot controla toti parametrii de care depinde el. Dar e doar o experienta personala, eu a doua oara nu mai incerc, am alergat destul dupa o crema de maini, incat nu cred ca merita efortul. Dar poate ca eu inca mai cred cu naivitate ca putem sa facem si noi lucrurile bine, si ca aceste proaste obiceiuri de a trata clientul fara prea multa responsabilitate nu sunt tipic nationale, cand, de fapt, realitatea se incapataneaza sa imi demonstreze contrariul.

    Numai bine!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>