Sursa foto: www.sapientnitro.com

Sursa foto: www.sapientnitro.com

Zilele trecute, Oana mă întreba ce cărți de storytelling îi recomand. Care ar fi cele mai bune, care pot bune baze, care ar fi pentru… avansați într-ale povestitului. Care sunt „manuale” ce conțin exerciții și care sunt exemple veritabile de #storytelling. Și-au început să mi se-adune titlurile de-a valma, pe măsură ce mi se buluceau în minte toate ideile pe care le-am citit de-a lungul vremii.

Am scris destul de mult despre storytelling, dar mai mult am aplicat. Fie în conținutul de social media al conturilor de care m-am ocupat, fie în articolele scrise, fie în materialele explorate pentru Forbes Life sau UP by Forbes.

Recunosc, nu sunt foarte multe cărți despre storytelling sau despre arta de a povesti. Există în schimb foarte multe conferințe, evenimente, workshopuri și, nu în ultimul rând, cursuri online de storytelling. Eu am făcut un astfel de curs acum 3 ani la o Universitate din Germania (The Future of Storytelling) și vi-l recomand cu toată inima.

Însă, revenind, scopul acestui material este să identifice cărțile de storytelling care v-ar putea ajuta, sârni idei sau contura „aha!”-uri, așa că haideți să le descoperim!

Notă: cărțile de storyelling se pot împărți în foarte multe categorii, însă voi aborda în cele ce urmează numai titlurile care mi s-au părut relevante.

 

1. Storyscaping: Stop Creating Ads, Start Creating Worlds – Darren McColl & Gaston Legorburu

În fruntea topului, cea mai completă, comprehensivă și utilă carte, o colecție simpatică de experiențe și perspective personale ale celor 2 autori. (Ca să vă dau câteva subtitluri: The Storyscaping Model, Power of Why, In Their Shoes, Meet your Storyscape sau Shock Your Culture).

2. The Storytelling Animal: How Stories Make Us Human – Jonathan Gottschall

Exerciții de imaginație asta ne propune autorul în ceea ce, cumva, se vrea o carte explicativă a apariției poveștilor în lume. Nevoia umană de a explica socialul și provocările lui în toată complexitatea. Mai găsiți aici o paralelă interesantă între ficțiune și non-ficțiune, pe aceasta din urmă oamenii fiind singurii care reușesc să o comunice.

3. Improving Your Storytelling: Beyond the Basics for All Who Tell Stories in Work and Play – Doug Lipman

metode

Sursa foto: www.publica.ro

4. Tested Advertising Methods – John Caples

Sau Metode testate care este și cea mai bună carte de copywriting pe care o poți avea în bibliotecă dacă ești publicitar, și pe care mi-a recomandat-o Raluca Gavrilescu încă de la primele exerciții de copywriting pe care le făceam împreună cu ea. De mare folos, cartea mea e subliniată și colorată, precum un manual din liceu. Dar mi-a prins bine, e un mustread pentru oricine vrea să învețe mecanismele unui conținut articulat și atrăgător!

Sursa foto: www.33voices.com

Sursa foto: www.33voices.com

5. Trust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator – Ryan Holiday

Director de Marketing pentru American Apparel, Ryan Holiday te duce în spatele cortinei, pentru a-ți arăta cum anume se creează o știre, ce elemente compun povești credibile și cum poți transforma o poveste în favoarea ta. Multe insight-uri aflăm și despre peisajul mediatic, cu toate frustrările, josniciile și ciudățeniile lui.

Sursa foto: www.germmagazine.com

Sursa foto: www.germmagazine.com

6. Big Magic: Creative Living Beyond Fear – Elizabeth Gilbert

Tradusă la noi prin Lecții de magie. Cum să-ți cultivi creativitatea, cartea lui Gilbert este un adevărat ghid în universul magic al ideilor. Nu este o carte de storytelling ci este mai mult, o colecție de idei și resurse. Am scris mai multe despre ea, aici.

 

7. The Storytelling Method: Steps To Maximize a Simple Story and Make It Powerful, Inspiring, and Unforgettable –  Matt Morris

Un how to ceva cam mecanic dar util dacă vrei să începi să înțelegi cum anume poți crea „economic” o poveste. Pentru exemplificare, câteva capitole din cuprins sună așa: How To Easily Talk To Anyone, How To Tell An Inspirational, Hilarious, or Scary Story That People Will Not Forget, The 2 Best Ways To Begin A Story And Get The Listener Immediately Hooked. #decitit dacă ești la început.

 

Și, pentru că nu puteam recomanda doar cărți tehnice, vă propun o tetralogie, aparent fără nimic în comun cu storytelling-ul – Tetralogia napolitană de Elena Ferrante. Aparent. Dar citiți-le și vorbim după aceea.

 

Lecturi cu folos!

2 Comments

  1. InfraSun says:

    Merci de recomandari. La numarul 4 citesc acum si mi-a rupt capul sa zic asa, imi pare rau ca n-am gasit-o mai devreme. Este un must have, o carte pe care ar trebui s-o citeasca oricine. :)

    • Georgiana Ciofoaia says:

      Bună,

      Mă bucur mult dacă ți-s de folos. Caples e într-adevăr plin de epifanii copywriterești, dar îți recomand cu dragă inimă și Storyscaping – o să-ți placă mult mai ales dacă ești în căutarea unor noi unghiuri sau perspective.

      Lecturi cu folos!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>