Copywriting-ul. Activitatea prin care mințile creative reușesc să-și deslușească suficient de clar conceptele astfel încât să le dea formă cu tot cu semne de punctuație.

Spre fericirea noastră, a celor care scriu, tot mai mulți din industrie apreciază conținutul de calitate, bine scris. Nu mai sunt la modă poveștile fără fir narativ, scrise în “dorul lelii”. Greșelile gramaticale nu mai sunt un trend și cu siguranță subiectivismul e apreciat numai dacă e însoțit de exemple sau studii de caz.

Avem conținut. Cum convingem?

Cel mai greu pas e până la conținut. Din momentul în care ai “povestea”, restul e relativ simplu. Ai nevoie de un CTA (call tot action) bun și, dacă toate pârghiile au fost potrivite, nu te poți aștepta decât să îți crească vanzarile, subscriberii sau vizualizările.

Există multe “secrete de culise” pentru ca un text să fie persuasiv, dar deocamdată mă voi opri doar la două dintre cele mai eficiente: “slippery slide” și “seeds of curiosity”.

Pentru un copywriter, empatia e una dintre calitățile-cheie. Așadar, pentru cei care au citit câteva cărți de psihologie e posibil să fie evident, eu însă voi sublinia doar câteva lucruri pentru care oamenii ar face orice:

– în primul rând pentru cei care le încurajează visele
– în al doilea rând pentru cei care le justifică greșelile
– pentru cei în ale căror frici se regăsesc și în ei
– nu în ultimul rând, pentru cei care le confirmă suspiciunile.

O dată înțelese aceste pârghii emoționale e nevoie doar de folosirea lor în textul pe care îl avem de scris. Totul se poate învăța. E nevoie de inspirația potrivită și de înțelegerea câtorva lucruri de bază ale psihologiei umane. Dacă textul tău alege să susțină una din teoriile de mai sus și e teoria potrivită targetului căruia te adresezi, atunci felicitări! Tocmai ai câștigat un cititor și, în funcție de cât de convigător ești, un potențial cumpărător.

Slippery Slide – cum să-l faci pe cititor să dea din cap?

Nimic mai simplu. Îl atragi într-o poveste frumoasa și, încet, încet, pe nesimțite îl conduci către o pantă alunecoasă (unsă numai de cuvinte frumoase) până fix la butonul de “Da! Vreau!”. Tehnica aceasta e folosită în special în mail marketing, însă de asemenea reușește să atragă cifre frumoase în vânzările prin e-mail marketing sau în vânzările online (promoțiile magazinelor web ar trebui să folosească această metodă).

Seeds of curiosity – cum plantezi semințele curiozității?

Joseph Sugarman vorbește mult despre această tehnică. E vorba despre cum îl poți convinge pe cititor să-ți citească întregul copy. Se pune problema intensificării interesului potențialului consumator prin “sădirea” discretă a unor amănunte care să-i stârnească curiozitatea. Cititorii trebuie convinși de text să îl citească în întregime și să se identifice cu întrebările care apar aici, fără să se poată opri. Copy-ul trebuie să stârnească și poftă pe lângă curiozitate. Poftă de ceea ce vinzi prin text, desigur.

Astfel de “semințe”, pe care eu le-am folosit și au dat rezultate au fost:

– “dar asta nu e tot”
– “… așa că citește în continuare”
– “eu nu m-aș opri aici dacă aș fi în locul tău”
– “hai să-ți explic”
– “acum vine partea cea mai bună”

Din momentul în care cititorul e prins în mrejele poveștii țesute de tine, e aproape imposibil să nu-și dorească produsul despre care îi vorbești și care se întâmplă să fie exact ce îi trebuie. Dacă e bine argumentat, copy-ul nu numai că va îndulci decizia de cumpărare, dar va face alegerea mai ușoară.

Însă despre argumentare, folosirea emoției și căutarea proprietăților unicat, într-un articol viitor.

Până atunci, lecturi frumoase și inspirație la scris.

Mă’nclin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>