“Tot ce poate fi inventat a fost inventat deja”. Charles H. Duell

Tocmai am terminat o carte care iniţial nu mi-a suscitat interesul, dar care s-a dovedit că are puterea de a-ţi răsuci ideile! E o carte plină de idei, care mai de care mai… mov! E vorba de “Vaca mov”  a lui Seth Godin.

Suntem consumatori post-consum. Avem la îndemână tot ce ne trebuie şi tot ce ne dorim. Cu excepţia timpului. Aşa că deciziile noastre sunt luate în funcţie de criterii dintre ele mai diverse.

Divide şi cucereşte!

Ca marketer, atunci când oferta ta nu este remarcabilă, ea devine invizibilă în ochii consumatorilor. Trebuie să creezi produse pe care oamenii potriviţi le caută! Aşadar: nişe, nişe, nişe! Godin explică în toate modurile posibile despre cât e de benefică nişarea pe un anumit segment de piaţă şi spre satisfacerea nevoilor acelei nişe, nu la modul general. Am impresia că va mai trece ceva timp până când se va întâmpla acest lucru, deoarece mentalitatea haotică a marketerilor autohtoni nu conţine decât cuvântul “public ţintă” la modul cât se poate de general. Greşesc? Să-mi fie cu iertare.

Upsss, viruşi!

Dă Doamne cât mai multe! Idei de tip virus, adicătelea! Idei din alea bune care se răspândesc rapid, cu costuri minime şi ajung exact la cine trebuie să ajungă! Cea mai mare prostie pe care ai putea să o faci ar fi să te adresezi maselor! Aşa că spor în găsirea grupului cel mai profitabil pentru voi!

Cum adică “remarcabil” ?

Problema legată de capacitatea de a fi remarcabil este de fapt problema temerilor. Vrei să fii plăcut, adorat şi cumpărat de toţi? Imposibil! Dacă eşti remarcabil, mai mult deât sigur, unii nu te vor plăcea. Să faci parte din categoria celor “urâţi” face parte din definiţia remarcabilului. Critica este menită pentru cei are ies în evidenţă! Ţie frică de critici? Atunci ţie frică să fii remarcabil! E tot mai dificil să creezi o idee remarcabilă, care să fie şi eficientă. Şi din ce în ce mai mult, lucrurile încep să se complice.

Nu e vorba de a fi ciudat sau extravagant (e drept că sunt şi cazuri în care strategia asta a dat roade, însă pentru cât tmp?). E vorba despre a fi irezistibil pentru publicul tău ţintă, pentru avocaţii brandului tău! “Irezistibil nu e acelaşi lucru cu ridicol“!

Nu mă plictisi!

Lecţia e simplă: tot ce este comun conduce întotdeauna la eşec! A fi plictisitor înseamnă întotdeauna cea mai riscantă strategie! E drept, nimeni nu vă garantează succesul dar e mai bine să rişti să scoţi 10 produse care nu vor avea succes, pentru că vei învăţa 10 modalităţi prin care vei da greş.

3, 2, 1, Acţiune! La asta îndeamnă Godin! La asumarea de riscuri, la inovaţie, la curaj, la stoparea fricilor, la performanţă, la profit! Şi nici una din astea nu se poate face fiind plictisitor, comun sau banal!

În căutarea lui OTAKU…

Toţi ar trebui să avem un otaku. Ce e? E o dorinţă, e o pasiune, e “ceva mai mult decât un hobby, dar mai puţin decât o obsesie“, e un sentiment arzător pe care îl ai şi acre te îndeamnă să străbaţi 2 ore în oraş numai pentru a încerca un tip de cafea nouă, imediat ce ai auzit o recomandare.Toţi cei acre se ocupă de un produs ar trebui să aibă un otaku pentru respectivul produs! Îţi place ceaiul de mori? Ce cauţi atunci făcând marketing pentru o firmă de piese auto?

Dacă în trecut marketingul era denumit şi advertising şi consta numai în comunicarea valorilor unui produs, astăzi marketingul s-a metamorfozat şi reprezintă “actul inventării unui produs“. Măiestria creării lui.

“Am fost crescuţi cu o convingere greşită: credem în mod greşit că critica duce la eşec.” Seth Godin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>